turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

hadidokihozzászólásai | válasz erre | 2012.06.15 09:44:23 (55520)
+1
[előzmény: (55513) Lipták Roland, 2012.06.15 07:57:45]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.15 07:57:45 (55513)
+1
Már tanuló rajzoló koromban felvetettem, és akkor az volt a válasz, hogy nincs, és nem is kell. :-(
[előzmény: (55509) Juju, 2012.06.15 00:20:54]

Jujuhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.15 00:20:54 (55509)
Én nagyon támogatnám, még egyszer leírom. De többet az "erkölcsi támogatásnál" nem tudok tenni. Rajzolni, hibát javítani tudok. De ehhez kellett aki megírja a rajzoló, és aki az auditáló programokat. Én csak használom őket. Ha lesz ilyen vonal, használni fogom ahol kell. De nem tudom létrehozni, és ezzel szerintem sokan így vagyunk itt.
Egyébként nem csak utaknál, hanem horhosok, letörések esetén is nagyon jól lehetne használni.

Ja, és ha nem csak barna, hanem fekete is lenne, a sziklafalakat is kiválóan lehetne jelezni.
[előzmény: (55508) alnibell, 2012.06.15 00:03:33]

alnibellhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.15 00:03:33 (55508)
Érdekes dolog a programozói ingerküszöb. (De szerintem inkább másról van szó.)
Néhány éve szerkesztettem egy szakaszt az OMP-nek, akkor még nyoma sem volt annak, hogy kiegészítő vonalakkal jelölték volna a viaduktok, alagutak felmért teljes hosszát. Aztán megoldották, azaz fordítottak rá időt, szellemi kapacitást.
Kiindulva abból, hogy a TuHu mellett az OMP is főleg a turistautak feltérképezését tekinti az egyik legfontosabb célkitűzésének, adódik a kérdés:
Mennyivel fontosabb egy gyalogos, kerékpáros turistának tudni azt, hogy egy autópálya, főútvonal hol halad hídon vagy alagútban, mintsem azt, hogy hol keveredhet egy szűk bevágásba vagy hogy hol van egy meredek letörés vagy szakadék pereme?
Biztosra veszem, hogy az itt megfordulók döntő többsége - előítéletek nélkül - az utóbbiakat tekinti/tekintené fontosabbnak.
De tekintve, hogy a felvetésre, annak kiegészítéseire továbbra sincs megfontolásra alkalmas észrevétel, válasz, netán ellenjavaslat, a témát a magam részéről itt lezárom. Túl sok időm már nincs kivárni, hogy az ingerküszöb lesüllyedjen.
[előzmény: (55486) KiVi, 2012.06.13 21:51:09]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2012.06.13 21:51:09 (55486)
Jó estét!
Úgy tűnik a programozók ingerküszöbét nem viszi át a téma, így esélytelen a megvalósítása. Az adatbázisba új mezőket tudok intézni Andrásnál, ezek hamar meg szoktak lenni, de a szükséges php-k és a Mapedit módosítására nem látok erőforrást.
[előzmény: (55482) alnibell, 2012.06.13 20:19:44]

alnibellhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.13 20:19:44 (55482)
Jó estét, KiVi!
Nem éppen a legszerencsésebb dolog, ha egy téma lezáratlanul a levegőben marad, jobban mondva a süllyesztőbe kerül. Ennél is ez történt. Olvasható volt egy összevetésre vonatkozó felszólítás, majd arra egy, néhány szempontot felsoroló válasz, aztán csend. Majd később mástól az, hogy most sokkal fontosabb dolgok is vannak.
Lehet, de akkor sem ez az elintézés módja.
A véleményem a témáról nem változott, elsősorban azért, mert egyetlen megfontolásra alkalmas rekació sem érkezett a felvetés kapcsán írtakra.
Kár érte, mert - szerintem - a relatív kis befektetés sokat javítana a térkép értékén!
[előzmény: (55425) alnibell, 2012.06.09 21:16:42]

alnibellhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.09 21:16:42 (55425)
Ugyan nem én lettem megszólítva, megkísérlem összevetni a két lehetséges megoldást.

Paraméter kiegészítés:
Kedvez az OMP-nek. Használatukkal az újólag rajzolt, töltésen vagy bevágásban lévő utakat hasonlóan tudnák generálni az átvett anyagokból, mint az alagutakat, hidakat.
Ellenben, nem csak az adatbázis rekordjainak száma nőne a bevezetendő/szükségszerűen alkalmazandó új vonaltípus(okk)al rajzolt objektumokkal, de megkövetelné az adatbázis szerkezetének módosítását is.
Továbbá, ugyanúgy darabolni kellene az egyéb paramétereiben teljesen azonos útszakaszokat a nyomvonalvezetés terepi viszonyainak változása függvényében, mint ahogy azt én egy bakonyi kerékpárút esetében megtettem, és amelyet emiatt részben jogos kritika is ért.

Önálló kiegészítő vonalak rajzolása:
A rálátásom jelenlegi állapota szerint, nem kellene a rendszer meglévő elemeit (adatbázis, generálás) lényegesen érintő módosításokat végrehajtani, nem lenne szükség az adatbázis szerkezetének módosítására.
A speciálisan a terepviszonyra utaló vonalak alkalmazása mellett nem kellene az egyéb paraméterekben végig homogén nyomvonalszakaszokat darabolni. Ezáltal az adatbázis rekordszáma is csökkenne.
Továbbá, a bevezetése jelentősen kisebb ráfordítást igényel, mint az új paraméterek bevezetése, a hatása rövid időn belül érvényesülhet(ne).

Más.
Valóban elégnek látszik egyetlen új vonaltípus bevezetése, meg lehet(ne) azzal is oldani a töltés/bevágás/éles letörés kirajzolását a kimeneten. De néhány érv is szól amellett, hogy külön-külön objektum jelenítse meg azokat, ugyanis:
- már a szerkesztéskor is követhet el hibát a rajzoló, ha véletlenül rossz irányból húzza ki a kiegészítő vonalat,
- töltés, bevágás estében elég egyetlen a kihúzási irányra érzéketlen kiegészítő vonalat szerkeszteni,
- egyedül csak a meredek letörésnél kell figyelni a vonal kihúzási irányára, (Ez nem kapcsolódik úthoz.)
- összesen így is csak három új szerkesztővonalat kellene bevezetni, és ezek a jelenleg használt MapEdit-ben rendelkezésre is állnak a szintvonalak szerkesztésére fenntartva. (Azokat meg nem szerkesztünk.)
[előzmény: (55414) KiVi, 2012.06.09 15:17:56]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2012.06.09 15:17:56 (55414)
Én azért komolyabban összevetném az előnyeit-hátrányait a paraméteres megoldással...
[előzmény: (55411) hadidoki, 2012.06.09 08:40:43]

hadidokihozzászólásai | válasz erre | 2012.06.09 08:40:43 (55411)
+1
Jó elképzelésnek tartom, ráadásul nem is igényel túl nagy energia ráfordítást. A térképeinken valóban hiányzanak a bevágás jelölések.
[előzmény: (55410) alnibell, 2012.06.08 20:55:11]

alnibellhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.08 20:55:11 (55410)
Szerintem:

ad. #1.) Nem kellenek új extra-paraméterek. Elég ha a nyomvonal rögzítésekor POI-val jelöljük a bevágás/töltés/meredek letörés elejét és végét, és ezeket a 3 új vonalfajata egyikével az adott POI-k között a megrajzoljuk.
Annyiban lenne módosítandó a kimenet generáló, hogy a MapEdit-ben jelenleg is meglévő 4 db szintvonal a generálás során más vonaltípussal térjen vissza, mint jelenleg, azaz ne a Garmin-szintvonalakkal. A MapEdit-ben csupán át kellene nevezni 4 szerkesztővonat.

ad. #2.) A generálás során 3 esetleg 4 meglévő TuHu-vonal párosítását kellene módosítani egy-egy jelenleg nem használtra.

ad. #3.) Nem szükséges! Elég lenne a TYP-fájlt elkészíteni - a bemutatott példa szerint még nekem is ment a meglévő módosítása - és azzal felülírni a generált img-állományokat. Illetve ha netán a felhasználó nem alkalmaz TYP-fájlt, akkor ugyanazt fogja a kimeneten látni, mint most, különösen, ha generált új vonalak esetleg láthatatlanok.
Az OMP az eltérő generálás mellett jelenleg is figyelmen kívül hagyja az átadott adatok egy részét. Nem gondolom, hogy probléma lenne 3 vagy 4 eddig nem használt vonaltípus figyelmen kívül hagyása. Ellenérv lehet az, hogy ők ezt már megoldották, de nekünk a főzéshez egyelőre ez állna rendelkezésünkre; a mi térképünket viszont egyértelműen javítaná. Például nem kellene egy azonos paraméterű útszakaszt csak azért több darabra tördelni, hogy a terepviszonyokra is utaljunk a generált kimeneten.

ad. #4.) A feladat így elsőre annyi, hogy az utak menti bevágások vagy alatti töltések esetében az érintett útszakasz két csopmópontja között, illeszkedve az út nyomvoanlához egy, akár láthatatlan vonalat kellene kirajzolni a nyers, nem TYP-elt térképen, azaz az adott szakaszokon, az út vonalán felül még kirajzolódna egy másik vonaldarab. Nem világos, hogy ez miért követelne meg új egy telepítőt?

A többi kimenetre vonatkozó kérdés jogos. De le kell-e mondani egy kimenet javításáról, ha esetleg a többin az nem érvényesül?
[előzmény: (55408) Hajo, 2012.06.08 15:58:44]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2012.06.08 15:58:44 (55408)
Az OMP-n a hosszú híd és az alagút jelzés a Garmin kimeneten az út mellett futó szaggatott vonallal jelenik meg egy "alá" generált másik vonallal alkalmaásával, amihez Typ-el van a dupla szaggatott vonal kinézet hozzárendelve.

Mapeditben rajzoláskor mit csinálnak OMP-n?
- Extra paramétert kap rajzoláskor, amely jelzi, hogy híd, vagy alagút (esetünkben lehetne egy töltés, bevágás extra). Ezt meg lehetne csinálni tuhu-n is.

A download process, ami a turistautak.hu typesetből Garmin kimenetet készít lehetne generálni egy második vonalat az eredetivel megegyező nodeokkal, egy eddig nem használ típussal. Ehhez kell rendelni TYP-elt formát. (lásd alnibell javaslata)

Mi kell ahhoz, hogy megcsináljuk?
1) Új extra(k) felvétele (OMP örülve neki.) --> Adatbázis módosítása --> András
2) Download.php módosítása (András szerintem elküldi annak, aki kéri és van rá ideje). Kód módosítás. Utána vissza Andrásnak és próba. Ha működik marad, ha nem működik vissza az eredetire. Kis türelem kell hozzá.
3) Typ-elt kimenetet kell készíteni és a telepítőbe beállítani. Hogyan? Ehhez nem értek. OMP-sek nem feltételnül tudnak segíteni, mert ott cGPSMapper készíti a Garmin kimenetet itt meg MkGmap(?). Typ file-t tudok adni. (Lásd tuhu wiki). Ennek a forrása elvileg dekódolható valahogy.
4) Új telepítőt kell készíteni. Az MkGmap képes ilyet készíteni?

További kérdés:
- Mi lesz a többi kimenettel? Pl raszteresen hogyan jelenik meg? (Azt csempénként gyártja le a Mapedit segítségével a szerver.) Ehhez a Mapeditet is módosítani kellene, hogy a bizonyos extra esetén jelenítse meg a kérdéses (alagút, híd, bevágás stb) jelzést. Ezt is András tudja megcsinálni. Ennek a forrásába elég gáz lehet belenyúlni kívülről, bár nem lehetetlen annak, akinek van ideje.

Üdv
Hajo
[előzmény: (55389) ark03, 2012.06.08 09:56:13]

ark03hozzászólásai | válasz erre | 2012.06.08 09:56:13 (55389)
Habár túl nagy szerkesztői tapasztalattal még nem rendelkezem, úgy gondolom, hogy a burkolat paraméterkét (lévén, hogy csak meghatározott értékeket vehet fel) a homok jól funkcionálhat, amit pedig tovább lehet finomítani a járhatóság azonosítókkal, így nem biztos, hogy a kimenetek jelenlegi képességei miatt érdemes ez miatt feldarabolni egy utat.
Azt viszont elismerem, hogy a terepi tulajdonságokat nem lehet binárisan értelmezni soha, nem lehet csak 0 vagy csak 1, csak fekete, vagy csak fehér, amit persze a felvehető értékek viszonylag széles skálája próbál ellensúlyozni, ám sokszor még ez is kevésnek tűnik. Velem is előfordult, hogy vakartam a fejemet, hogy végül melyiket is válasszam, mert esőben az út kicsit saras lesz, de nem nagyon, lesznek rajta pocsolyák, de csak kicsik, stb. Fogorvostan-hallgatóként a helyzetet egyes terápiás megoldásokhoz tudom hasonlítani, amelyek szintén ilyenek: adott az alkalmazandó elv, ám a konkrét kezelési metódust egyénre szabottan, sok tényező figyelembevételével kell kivitelezni. Másfelől pedig amíg ezek a paraméterek (pl burkolat, járhatóság, stb.) - ha jól tudom - nem jelennek meg a kimeneteken, nem is biztos, hogy érdemes ennyire szigorúan értelmezni őket. Viszont szeretném még egyszer hangsúlyozni, hogy ez csak a saját kvázi kezdő véleményem, úgyhogy a kíváncsi vagyok a nálam nagyobb tapasztalattal bírók álláspontjára is, mert most már engem is érdekel a dolog.
Azt az ötletet viszont, mely szerint a bevágást külön térképelemmel lehetne jelölni, támogatom, ugyanis egy már papír alapú térképeken használt és ismert jelzés átvétele javíthatja a tuhu használat "komfortérzetét" is. Ez pl alkalmas lenne az adott szituáció jelölésére is, ahol egy tapasztaltabb túrázó már el tudja képzelni, hogy egy bevágásba futó burkolatlan út hogyan viselkedik a különböző időjárási körülmények közt (lásd járhatóság).
[előzmény: (55344) alnibell, 2012.06.06 21:14:31]

alnibellhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 21:14:31 (55344)
" ... a Bakony tájegységben javítgattam is a Lektor által jelzett rövid TZ-ket, illetve egy helyen írt hibás burkolat paramétert az ID=818530 - ID=818525 szakaszon, ezt "agyagos homok"-ról átírtam pusztán "homok"-ra. Szintén ennél az útnál láttam, hogy utcanévként a "bevágásban" van megadva, illetve a tulajdonképpen egyenes szakasz 5 részre van darabolva."

Szándékosan követtem el, akkor jeleztem is, hogy azért bontom több darabra a földút nyomvonalát, hogy a terepi viszonyokat is jelölni tudjam. Nem a legjobb megoldás, részben erőforrás pocsékoló is, de az út környeztéről információt nyújt.

Március 4-én gondoltam, hogy egy könnyed sétával felmérem a Porva és Fenyőfő közötti kerékpárútnak jelölt földutat. Annak burkolata Porváról indulva az út első harmadán bizony inkább homokos-agyag, mint homok. Volt olyan szakasz, ahol alig tudtam a bakancsomat kirángatni a vendégmarasztalóból, nagyokat cuppant. Mire a végére értem, legalább egy-egy kilóval nehezebb volt mindegyik, mint amikor felhúztam őket. Szóval, esős időben vagy közvetlen utána bicajjal ugyancsak nehéz lesz rajta átjutni, ha még azt is hozzávesszük, hogy 4 szakasza még bevágásban is van, akkor meg különösen.
[előzmény: (53952) ark03, 2012.04.01 10:08:06]

ark03hozzászólásai | válasz erre | 2012.04.01 10:08:06 (53952)
Köszönöm a segítséget! Végül úgy oldottam meg, hogy a Balaton tájegységben lévő tracknek berajzoltam a vonalat (mert csak ennyiről volt szó) és onnan kivágva beillesztettem a Bakonyba. Remélem, így is helyesen jártam el, úgyhogy szeretném is kérni a rajzolásaim ellenőrzését:

http://turistautak.hu/tracks.php?id=27657

Megjegyzésként annyit hozzáfűznék, hogy a Bakony tájegységben javítgattam is a Lektor által jelzett rövid TZ-ket, illetve egy helyen írt hibás burkolat paramétert az ID=818530 - ID=818525 szakaszon, ezt "agyagos homok"-ról átírtam pusztán "homok"-ra. Szintén ennél az útnál láttam, hogy utcanévként a "bevágásban" van megadva, illetve a tulajdonképpen egyenes szakasz 5 részre van darabolva.

A kérdéses, nem darabolt tracket ellenőrzés után darabolni fogom.
[előzmény: (53951) Arti (junior), 2012.04.01 09:28:52]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2012.04.01 09:28:52 (53951)
A lektor csak az aktuális tájegységet ellenőrzi. Fogalma sincs arról, hogy az a szakasz csatlakozik-e a másik tájegységben futó szakaszra. Így bármit csinálsz, hibának fogja jelezni.
Mivel a szakasz a másik tájegységben folytatódik, a Zsakutca paraméter 0. Mindkét tájegység feltöltése után pontos illesztés esetén nem lesz RN.

Nem hinném, hogy újra szeretnéd kezdeni az egész rajzolást egy átnyúló vonal miatt. Egy csúnya, de használható megoldás (lehet, hogy ezért kapok a fejemre), hogy lokálisan hozzáadod a track-et ahhoz a tájegységhez, amibe átnyúlik és elfelejtetted beledarabolni. Ez alapján már meg tudod rajzolni, de mindenképpen darabold utólag és ellenőrizd, hogy fedi-e a szakasz a track-et.
[előzmény: (53950) ark03, 2012.04.01 08:18:57]

ark03hozzászólásai | válasz erre | 2012.04.01 08:18:57 (53950)
Habár korábban csináltam már ilyet, de elfelejtettem, hogy a TE-n átívelő utak esetében a zsákutca-paraméterrel mi a teendő? Több ilyen útnál láttam 0-t beállítva, de nálam erre a Lektor hibát jelez.
Illetve még továbbra is aktuális az előző hozzászólásomban felvetett kérdésem.
[előzmény: (53932) ark03, 2012.03.31 10:05:12]

ark03hozzászólásai | válasz erre | 2012.03.31 10:05:12 (53932)
Térképszerkesztés közben vettem észre, hogy vétettem egy hibát. Az egyik track-nél nem vettem észre, hogy habár csak kis mértékben, de átlóg egy másik tájegységbe (a Balatonból a Bakonyba). Már letöltöttem mindkettőt, mert van egy másik út is, amely TE-határokon átnyúlik, de annál helyesen jártam el.
Két opció jutott eszembe:
1. Berajzolom a jelenleg a Balaton tájegységben tárolt track-nek megfelelően a vonalat (egy patak meghosszabbításáról van szó) és az adott szakaszt Bakonyba átmásolva, majd utólag a már feltöltött track-et darabolva letisztáznám a dolgot.
2. Hagyom most a rajzolást, feltöltöm a fájlokat ellenőrzésre, majd a track darabolása után ismét letöltöm.
Hogyan járjak el helyesen?

Ui: elnézést kérek a hibáért, legközelebb figyelmesebb leszek.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók