turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

alnibellhozzászólásai | válasz erre | 2009.05.13 11:21:26 (30208)
Nem, Kedves Arti (junior), nem lesz így teljesen jó!
A vonalakra vonatkozó táblázatban van néhány módosításra, valamint fogalom pontosításra szoruló dolog.
Az országút szélességi paraméterrel kapcsolatban már kifejtettem a véleményemet a #30190. hozzászólásban. Ez a megnevezés félrevezető, illetve a táblázat néhány elemére nem igaz. Így pl. az erdei burkolt utak csak ritkán érik el a normál kétsávos utak szélességét, viszont egy település gyűjtő- vagy belső körútja sok esetben sokkal szélesebb, mint egy normál kétsávos út. És az sem igaz, hogy a települések aszfaltos utcái általában keskeny műút-nak minősülnének.
Fogalmi keveredést érzek az ún. makadám/köves utak úttípusnál. Ez nem úttípus, hanem burkolat paraméter kérdése. Arról már nem is beszélve, hogy a jelzett "úttípus" műszakilag sincs meghatározva, azaz, hogy mit is kell érteni alatta? Ugyanígy nem úttípus kérdése a település nem aszfaltos utcája sem, mert az egyrészt lehet beton, térkő, kis- vagy nagykockakő burkolatú, és akkor nem unpaved.
[előzmény: (30203) Arti (junior), 2009.05.13 10:11:19]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.13 10:11:19 (30203)
Így jó lesz?
[előzmény: (30202) Hajo, 2009.05.13 10:09:56]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2009.05.13 10:09:56 (30202)
Köszi!
[előzmény: (30193) Arti (junior), 2009.05.12 22:20:02]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.12 22:20:02 (30193)
Holnap beírom.
[előzmény: (30186) Hajo, 2009.05.12 18:43:58]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2009.05.12 18:43:58 (30186)
laszloistvan és padler szóltak még hozzá azóta.

Összefoglalom:
A Szelesseg= paramétert nem fizikai szélességként értékeljük (annak ellenére, hogy a leírásban "példaként" méterben meg van adva), hanem logikai fontosságként/forgalmasságként.

Alapvetően amit itt írtál.

Ettől kivételes esetben el lehet térni.
pl.: Sokkal lényegesebb forgalmat bonyolító háromjegyű út lehet pl másodrendú főút. (lásd 811-es út)

Beírod a Wikibe erre a kis időre ;-) (a reformig)?
[előzmény: (30183) Arti (junior), 2009.05.12 18:26:10]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.12 18:26:10 (30183)
Lett valami egyezség az előzményben szereplő témában? Vagy lelkesen beszélgettünk és minden maradt a régiben?
[előzmény: (30038) Hajo, 2009.05.07 08:19:26]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2009.05.07 08:19:26 (30038)
Azért én inkább fontos irányelvnek tartom az útszám számjegyeinek számához kötni azt, hogy valami főút, másodrendű főút, országút-e.
kivételek Pl:
- 405-ös út (5-ös és 4-es út közötti összekötő szakasz). Simán főút, vagy éppen autóút
- 710-es út (a Balaton keleti végénél) biztosan nem országút

Kiváncsi vagyok a véleményetekre. Az alábbiak mind másodrendű főutak volnának a számjegyek száma szerint:
- 82-es út (Győr-Veszprém), 81-es út (Győr-Székesfehérvár) Ezeket jelentős útnak tartom
- 63/62-as út ezeket is (a minőség nem éppen olyan, de ez most melléket)
- 64-es út (Enying-simontornya) viszont jóval kevésbé forgalmas
- 811-es út (Bicske-Székesfehérvár). Három számjegyű, tehát országútnak kellene jelezni, mégis fontos út.
[előzmény: (30036) Arti (junior), 2009.05.07 07:18:21]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.07 07:18:21 (30036)
Részben igazad van.
Most épül Szombathely mellett a 86-os út váti elkerülő része. 2 sávos út lesz, ami Szelesseg=főút. Ha én ezt így beírom, akkor a Közútkezelő KHT összes dolgozója hülyének néz engem (főleg Édesapám)...
[előzmény: (30030) alnibell, 2009.05.06 21:46:09]

alnibellhozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 21:46:09 (30030)
Nem értek vele teljes mértékben egyet.
Az út jellegéhez nem szabadna kötelező módon hozzákötni az egyféle szélességi paramétert. Ezzel gyakorlatilag a szélességi paraméter értelmét vesztené.
A több számjegyű út is lehet 5-8 m széles, azaz a mi terminológiánk szerint másodrendű főút szélességű, hasonlóan egy lakótelepi gyűjtőút is.
[előzmény: (30018) Arti (junior), 2009.05.06 16:10:50]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 16:10:50 (30018)
Akkor összefoglalnám:

* Autópálya: Szelesseg=autópálya, Tipus=Major highway függetlenül attól, hogy település belterületén van-e
* Autóút: Szelesseg=autóút, Tipus=Major highway, függetlenül attól, hogy település belterületén van-e
* Egy számjegyű főút: Szelesseg=főútvonal, Tipus=Major highway, függetlenül attól, hogy település belterületén van-e
* Két számjegyű főút: Szelesseg=másodrendű főút, Tipus=Major highway, függetlenül attól, hogy település belterületén van-e
* Olyan településeket összekötő utak, melyek kettőnél több számjegyűek, vagy nem tudjuk a számukat: Szelesseg=országút, Tipus=Major highway, függetlenül attól, hogy település belterületén van-e

* Települések külterületén futó, nem településeket összekötő aszfaltozott utak (erdei aszfalt, magánutak): Szelesseg=országút, Tipus=Arterial road (például Kőszegről a Kőszegi-hegységbe vezető aszfaltozott út)

* Települések belterületén futó olyan utak, melyek településen kívül Arterial road-ban folytatódnak: Szelesseg=országút, Tipus=Arterial road (például Kőszegről a Kőszegi-hegységbe vezető aszfaltozott út Kőszeg belterületén)
* Település belterületén futó (úgynevezett) gyüjtőutak, belső körgyűrűk: Szelesseg=országút, Tipus=Arterial road
* Település belterületén futó egyéb aszfaltozott utak: Szelesseg=keskeny műút, Tipus=Residential street

Az Arterial road-ok esetén a Szelesseg paramétert csak tippeltem.

Vélemények?
[előzmény: (30017) KiVi, 2009.05.06 15:29:50]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 15:29:50 (30017)
Pár év.
[előzmény: (30016) Fgg, 2009.05.06 15:29:22]

Fgghozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 15:29:22 (30016)
:D
.. és az mikor lesz?
[előzmény: (30015) KiVi, 2009.05.06 15:18:24]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 15:18:24 (30015)
Igazából amíg nincs meg az új typeset és a paraméterek kinyírása addig kár a gőzért...
[előzmény: (30013) Fgg, 2009.05.06 15:07:07]

Fgghozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 15:07:07 (30013)
(Nem személyesen neked szól)
http://turistautak.hu/wiki/Rajzol%C3%A1si_szab%C3%A1lyok#Az_mp-be_rajzoland.C3.B3_elemek
Lehet javítgatni! :)

Az arterial-t én is gyüjtőutaknál szoktam használni. Szerintem kell hogy pl.: Budapesten ezeket meg lehessen különböztetni mind a főutaktól mind a kis aszfaltos utcáktól. (meg gondolom az útvonaltervezésbe is beleszól)
[előzmény: (30012) KiVi, 2009.05.06 14:53:02]

KiVihozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 14:53:02 (30012)
Településen belül arteriallal kell rajzolni azt az utat ami a településen kívül arterialban folytatódik. Ha residental lenne akkor nagyon bután nézne ki. A MH meg nem igaz.
[előzmény: (30011) Hajo, 2009.05.06 14:43:27]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 14:43:27 (30011)
Eddig arra használtuk településen belül az Arterial road-ot, hogy ha nem főutat, de fontosabb utat akartunk kiemelni (nevezzük gyűjtőútnak).
Most már tudom, hogy pl a Garmin kimeneten Major Highway esetén a szélesség paraméteren múlik, hogy milyen út jelenik meg a készüléken és/vagy a Mapsource-ban. Emiatt ma már nem használnám az Arterial road-ot településen belül, hanem Major highway és megfelelő szélesség (pl országút).
A raszeres kimeneten pl. most sem tudom (nem néztem utána), hogy mi határozza meg az utak megjelenő szélességét (mivel mp-ből készül ezért nem biztos, hogy a szelesseg paraméter).

Ezért is tartom fontosnak itt is az előbb pgyp által leírt leírt megjegyzést, hogy az egyes paraméterek hatásait is írjuk le majd a Wikiben. Hozzáteszem, hogy azt is le kellene írni, hogy az egyes kimenetekre melyik param. milyen hatással van? (Garmin, Raszteres, T3D, OMP, Java, stb.)

Meggyőződésem, hogy sok rajzolói "hiba"/félreértés/eltérő rajzolási mód oka ma is az, hogy
- a leírások nem egyértelműek illetve már régen nem érvényesek (évek óta nyilvánvalóan mást látunk az mp-ben, mint ami a leírásban van)
- a kimenetekre gyakorolt hatásuk nincs leírva.
[előzmény: (30010) Arti (junior), 2009.05.06 14:26:27]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 14:26:27 (30010)
Neked elhiszem, eddig csak átutazóban voltam Budapesten...

Nem példák alapján hogyan definiálnád?

Szerintem a belső körgyűrű, más településről bevezető út (én úgy definiálnám általánosságban, hogy "települések belterületén haladó főbb közlekedési útvonalak") legyen Szelesseg=országút, Tipus=Major highway.
[előzmény: (30009) Stimm, 2009.05.06 14:22:26]

Stimmhozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 14:22:26 (30009)
Véleményem szerint pl. Budapesten: Rákóczi út, körutak, Dózsa György út, stb.
[előzmény: (30008) Arti (junior), 2009.05.06 14:14:21]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 14:14:21 (30008)
Köszönöm. Ha mások is így gondolják, akkor beteszem oda.

Wiki: település főbb aszfaltos utca 04-arterial road

Hogy is van ez?

Szerintem:
* Amennyiben egy számjegyű főút, akkor Szelesseg=főútvonal, Tipus=Major highway függetlenül attól, hogy település belterületén halad-e vagy sem.
* Amennyiben két számjegyű főút, akkor Szelesseg=másodrendű főút, Tipus=Major highway függetlenül attól, hogy település belterületén halad-e vagy sem.
* Települések belterületén haladó főbb közlekedési útvonalak (belső körgyűrűk, településeket összekötő (2-nél több számjegyű) utak településközpontba vezető része): Szelesseg=országút, Tipus=Major highway
* Település egyéb aszfaltos utcája: Szelesseg=keskeny műút, Tipus=Residential street

Ekkor mit jelöl a településen belüli Arterial road?
[előzmény: (30007) Fgg, 2009.05.06 14:01:43]

Fgghozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 14:01:43 (30007)
Szép összefoglaló! (wikiben a helye!)
[előzmény: (30004) Arti (junior), 2009.05.06 12:54:54]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 12:54:54 (30004)
Természetesen.
Amennyiben egy számjegyű főút, akkor Szelesseg=főútvonal függetlenül attól, hogy település belterületén halad-e vagy sem.
Amennyiben két számjegyű főút, akkor Szelesseg=másodrendű főút függetlenül attól, hogy település belterületén halad-e vagy sem.

Nem is figyeltem a 30000-t... :)
[előzmény: (30003) johann g (Lud), 2009.05.06 12:50:23]

johann g (Lud)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 12:50:23 (30003)
0...1 közötti érték ? :)

a településeken belüli részei egy főútnak legyenek azonos vonaltípussal rajzolva, mint a településhatáron kívüliek. ez is egy alaptétel.

közben csendben elvitted a 30000-et...
[előzmény: (30000) Arti (junior), 2009.05.06 12:26:13]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 12:26:13 (30000)
Értem, hogy a tervezéshez fontos paramétereket töltögetni kell. Azt is értem, hogy az autópálya és az autóút sablonjában a BehajtasBiciklivel=D. De a főútvonal sablonjában miért?

Szívem szerint ezt csinálnám:
1. autópálya: Szelesseg=autópálya
2. autóút: Szelesseg=autóút
3. egy számjegyű főút (8-as, 7-es, stb...): Szelesseg=főútvonal
4. két számjegyű főút (84-es, 86-os, stb...): Szelesseg=másodrendű főút
5. ennél több számjegyű országút (87133 Szombathely - Bucsu): Szelesseg=országút
6. olyan településeket összekötő országút, aminek nem tudjuk a számát: Szelesseg=országút
7. települések belterületén haladó főbb közlekedési útvonalak (belső körgyűrűk, településeket összekötő utak településközpontba vezető része): Szelesseg=országút
8. település egyéb aszfaltos utcája: Szelesseg=keskeny műút

1-7 típusa: Major highway
8 típusa: Residential street

Arterial road ne legyen településen belül (Szombathelyen a lakhelyem utcája Arterial road, de csak az, minden folytatása Residential street).
[előzmény: (29999) pgyp, 2009.05.06 11:59:28]

pgyphozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 11:59:28 (29999)
én használok sablon, a logikusan kitölthető paraméterek vannak benne. Az általad belinkelt sablon szerintem tipikusan nem oldja meg a kerékpárosok problémáját. 2 lehetőséget látok:
-áttérni az új typesetre és ott elmagyarázni a rajzolóknak mit is kell kitölteni és milyen hatása lesz
-lehetőség szerint kitölteni a paramétereket, mert azokat figyelembe veszi a rendszer a routing parameter generálásánál. Erről sajnos nekem semmi infom nincs (mármint hogy mit vesz figyelembe), de kecskesrobi küzdött több alkalommal is azon, hogy jól működjön a tervezés, elég vicces dolgokat tud csinálni, ha nincsenek kitöltve a paraméterek:-( Szóval egy jól összeállított sablon jobb lehet, mintha nem töltenénk a paramétereket egyáltalán.
első- és másodrendű utak: nzd meg a térképet az omp-s kimeneten! nem csak a 8 és 84, hanem gyakorlatilag a teljes Dunántúlon az egy- és kétjegyű utak főútvonalként vannak fent. Kérdés, hogy ez mennyire baj, mert amennyiben megnézzük ezen utak folytatását az oh-n kívül, kb hasonló stílust láthatunk (ez persze a konvertálásból adódik!). Érdekes lenne elgondolkozni ezen a paraméteren (is), hogy a keskeny műúttól a főútvonalig a 4 fokozatot hogyan osztjuk fel.
[előzmény: (29997) Arti (junior), 2009.05.06 10:42:36]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.06 10:42:36 (29997)
Úgy vettem észre (Vas-, Veszprém-, Zala-, Győr-Moson-Sopron megye), hogy függetlenül attól, hogy az adott út egy számjegyű vagy két számjegyű, mindenhol Szelesseg=főútvonal. Így a raszteres térkép első nagyításánál semmi különbség nincs pl. a 8-as és a 86-os között. Sőt, pár kétszámjegyű útnál a sablont véltem felfedezni. Vagy ne használjunk sablont (a sablon kitiltja a kerékpárosokat), vagy legyen egy ilyen is:
Másodrendű főútvonal:
JarhatosagGyalog=A
JarhatosagAutoval=A
JarhatosagBiciklivel=A
JarhatosagBabakocsival=A
Burkolat=aszfalt
JarhatosagEsoben=A
Szelesseg=másodrendű főút
MennyireSzep=N/A
LakottTerulet=N/A
Zaj=N/A
Fedettseg=N/A
JelzesMinoseg=N/A
JelzesFelujitasa=N/A
BehajtasAutoval=A
BehajtasBiciklivel=N/A
KorlatozasIdoszakosan=N/A
KorlatozasSebesseg=90
KorlatozasSuly=N/A
Megjegyzes=N/A
[előzmény: (29975) Fgg, 2009.05.04 18:11:50]

Fgghozzászólásai | válasz erre | 2009.05.04 18:11:50 (29975)
Valaki egyszer azt írta ugyan erre a kérdésre, hogy az ésszerűség határain belül kell paraméterezni.
Tehát a 8-as út mindig főút, 84-es mindig másodrendű!
[előzmény: (29974) Arti (junior), 2009.05.04 18:08:50]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2009.05.04 18:08:50 (29974)
Az extra paraméterek között a szélesség lehet: országút (3-5 m), másodrendű főút (5-8 m), főútvonal (8-10 m).
Ha nincs nálam méterrúd, hogy lemérjem, akkor le lehet úgy egyszerűsíteni, hogy a 8-as főútvonal, a 84-es másodrendű főút, a 87133-as pedig országút?
Vagy a 8-as attól függően, hogy milyen széles lehet főútvonal is, majd egy másik részen másodrendű főút is? (Ennek szerintem nincs értelme...)


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók