turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.10.03 17:22:54 (64937)
»[…] a BaseCamp nagyon fura módon, a beolvasott gpx-fájlokban a magasságadatokat irtó hosszú tizedes számokká változtatja, méghozzá kicsike számtörést adva hozzájuk (a kerekebb számokhoz) […] a Global Mapper meghal tőle! Egyszerűen nem látja a magasságadatokat, ha ekkora nagy tizedesek vannak, hiába helyes a szintaxis. Nem jut eszembe egyetlen épeszű magyarázat sem, hogy a BaseCamp miért alakítja át pl. az 535.11-et 535.11000000000001-gyé.«

Írtam ez ügyben a Garmin-nak, és azt válaszolták, hogy ezzel javítják ki azt, ahogyan a számítógépek a számokat tárolják („stores”), és hogy 784.57 számként („number”), nem pedig karaktersorként („string”) 784.57000000000005-té válik. Érdekes. (Nem vagyok informatikus, és csak nagyon bizonytalan megérzésem, tippem van arról, hogy miért lehet ez így.)
[előzmény: (64870) adalbert1977, 2012.09.30 00:53:22]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.09.30 00:53:22 (64870)
1) A korábbi kommentemben EGY helyen tévedtem. áramszünetkor/elemcserekor nem képződőtt új track szegmens.

2) Tehát a BaseCamp-pel új pontokat adtam hozzá a nyomhoz ahhoz a helyen, ahol az áramszünet miatt egy hosszú nagy egyenes vonal képződött. Az eredmény a szóban forgó helyen BaseCamp-ből így mentődik:

(trkpt lat="46.612712619826198" lon="23.709628153592348")
(ele)535.11000000000001(/ele)
(time)2012-09-16T11:21:42Z(/time)
(/trkpt)
(trkpt lat="46.612640703096986" lon="23.709872988983989" /)
(trkpt lat="46.612558057531714" lon="23.710044147446752" /)
… … …
(trkpt lat="46.612380193546414" lon="23.7101193331182" /)
(trkpt lat="46.612268798053265" lon="23.710106341168284" /)
(trkpt lat="46.610143734142184" lon="23.705809190869331")
(ele)554.82000000000005(/ele)
(time)2012-09-16T11:32:40Z(/time)
(/trkpt)

(Én cseréltem zárójelre, mert különben HTML kódként értelmezi a fórum oldala.)

3) Namármost akárhány programmal (Global Mapper, BaseCamp, Topo Fusion, GPSMapEdit, SaS.Planet) olvasok be olyan nyomvonalat, amelyen belül (akár részlegesen, akár teljesen) hiányzanak a dátumok és az időpontok, egyszerűen a pontok „fizikai” egymásutánját veszik alapul, ahogy a fájlban követik egymást. Sőt, a SaS.Planet egy az egyben ki is törli a beolvasott nyomvonalakból a dátumokat és a magasságadatokat. Nyomvonalakat térképekre, képekre is lehet rajzolni, pl. Sas.Planet-ben, és olyankor nincs dátum és magasságadat, csak egymásután a fájlban.

4) Megjegyzés: Ahogy fent is látszik, a BaseCamp nagyon fura módon, a beolvasott gpx-fájlokban a magasságadatokat irtó hosszú tizedes számokká változtatja, méghozzá kicsike számtörést adva hozzájuk (a kerekebb számokhoz). Semmilyen normális magyarázatot, indokot nem találok erre, hogy miért kell ezt a BaseCamp művelje. Az SRTM-HUN-nak NEM okoz problémát, hogy beolvassa ezeket a nagyon hosszú tizedes számokat, bár szépen, esztétikusan felkerekíti őket. A GPS vevő is beolvassa / visszaolvassa ezeket a BaseCamp-osított magasságadatú nyomvonalakat. DE a Global Mapper meghal tőle! Egyszerűen nem látja a magasságadatokat, ha ekkora nagy tizedesek vannak, hiába helyes a szintaxis. Nem jut eszembe egyetlen épeszű magyarázat sem, hogy a BaseCamp miért alakítja át pl. az 535.11-et 535.11000000000001-gyé.
[előzmény: (64869) Old Fairy, 2012.09.30 00:07:28]

Old Fairyhozzászólásai | válasz erre | 2012.09.30 00:07:28 (64869)
Talán annyiban pontosítanék, hogy nyomvonalszakasz-pontokról volt szó. Tehát a két meglévő (mért) szakaszt berajzolt pontokkal összekötve jelentkezett a hiba. (Nekem egyébként nem sikerült reprodukálnom a hibát MapSource-szal készített gpx-szel. Nem lehet, hogy el sem lett mentve ez a módosítás gpx-ként?)
[előzmény: (64868) jekaeff, 2012.09.29 23:55:34]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2012.09.29 23:55:34 (64868)
Ezt nem teljesen értem, nem szokása a programnak, hogy töröljön bármit is. Az viszont tény, hogy nem szereti a vegyes GPX fájlokat, amik rajzolt és valós track-et is tartalmaznak. Legalábbis abban az értelemben nem szereti, hogy ilyenkor nem is tudom, milyen sorrendben dolgozza fel a nyomvonalakat.

- Ha a GPX fájl csak rajzolt nyomvonalakat vagy útvonalakat tartalmaz: a feldolgozás sorrendje: ABC sorrend
- Ha a GPX fájl csak valós (terepen rögzített) nyomvonalakat tartalmaz: a feldolgozás sorrendje: időrend

Az általad említett eset: tegyük fel, hogy egy túra során kimaradt 2 km valahonnan "középről" amit utólag berajzolsz a két szakasz közé mint 3. szakaszt, majd az egészet elmented egy GPX fájlba. Ilyenkor a program érzékeli hogy 3 szakaszt tartalmaz a GPX fájl: két valósat és egy rajzoltat. Fel is ajánlja, hogy ezek közül melyiket szeretnéd ábrázolni: egyet, kettőt, vagy mindhármat. De a sorrend valószínű nem lesz jó, az utólag megalkotott szakaszt szerintem vagy elsőnek, vagy utolsónak fogja felajánlani a program, nem hinném, hogy középsőnek. Mivel nincs időadat, nem tudja, hogy a másik kettő közé kéne besorolnia. De akkor sem tüntetné el úgy, ahogy te írod. Bár a BaseCamp-et nem is merem, én Mapsource-t használok.

Csak fapados megoldást tudnék javasolni ilyen esetre: a rajzolt szakaszt külön beolvastatni az SRTM_HUN-nal és elmenteni a simított grafikont GPX fájlként a programban. Ekkor legalább magasságadatok lesznek a GPX fájlban. Ezután egy szövegszerkesztővel (pl. Notepad) beilleszteni a másik két track közé úgy, hogy törlöd az első track végéről a </trk> sort, a második szakasz elejéről a <trk> sort és a "kamu track"-ből bemásolod a kettő közé a <trk> és a </trk> közti összes sort (e két sort leszámítva!). Végül ezt az egész katyvaszt feldolgozod az SRTM_HUN-nal. Hát az igaz, hogy ez nem túl egyszerű. :o)))
[előzmény: (64866) adalbert1977, 2012.09.29 22:39:30]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.09.29 22:39:30 (64866)
Lenne még egy észrevételem az (egyébként nagyon hasznos) SRTM-HUN programhoz. Kitörli azokat a nyomvonal-pontokat, amelyekhez nincs magasságérték (és időpont) rendelve, ámbár adott a sorrendjük és a pozíciójuk. Például amennyiben a BaseCamp segítségével új pontok sorozatát hozom létre (mert mondjuk nem vettem észre túra közben, hogy lemerültek az aksik, de utólag odarajzolom a pontokat például egy légifotó alapján saccolva), az SRTM-HUN egyszerűen kitörli őket, visszaállítván a lemerüléskor és elemcserekor képződőtt track-szegmensek közötti légvonalbeli ívet. Holott hasznosabb lenne, ha interpolált magasságértékeket írna beléjük, vagy legalábbis semmiképp nem törölné őket.
[előzmény: (64704) adalbert1977, 2012.09.15 13:58:28]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.09.15 13:58:28 (64704)
[…] Azt is elmondom, hogy miért javasoltam a 2)-es pontot. Adott egy helyzet: hegymászás, amikor ismerem a megmászandó csúcs magasságát, és a legmélyebb pontot is. Gauss simítás után megadhatnánk ezeket az értékeket, és akkor még jobb lenne a végeredmény. (Tulajdonképpen NEM csak a legmagasabb és legmélyebb pontoknál kéne megadni, hanem a pálya bármely tetszőleges KÉT pontján, hisz nem mindig a legmagasabb és legmélyebb pontról van biztos információnk.)
[előzmény: (64703) adalbert1977, 2012.09.15 13:52:06]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.09.15 13:52:06 (64703)
Ha már úgyis fejleszted az SRTM-HUN programot, és a béta jelzés arra utal, hogy további csiszolásra számíthatunk, lenne két hozzászólásom:
1) A Garminból kivett gpx, amit a program nem olvas be, egyből beolvashatóvá válik, amennyiben XML-ként sortöréssel formázom. Tehát semmilyen adatot nem töröltem ki a gpx-ből. Minden benne maradt. Egyszerűen csak sortöréssel formáztam az egysorossá tömörített fájlt, és utána már szépen olvassa a program.
2) Tetszene ha lenne benne egy olyan szolgáltatás, hogy a Gauss alapú simítás után az így nyert görbét függőleges irányban kihúzni (vagy akár összelapítani lehessen), mégpedig a legalacsonyabb és a legmagasabb pont megadásával. Tehát két kocka: legalacsonyabb és legmagasabb pont – és ennek alapján húzna a görbén.
[előzmény: (64639) jekaeff, 2012.09.13 07:57:18]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2012.09.13 07:57:18 (64639)
1.) No, erre én sem emlékszem, de talán arra való, hogy az ennél nagyobb meredekségű szakaszt (alapesetben 0.5%) tekinti lejtőnek vagy emelkedőnek, egyébként síknak a program, amikor a részletes statisztika gombra kattintva megjeleníti, hogy az adott távból hány km lejtős, emelkedős ill. sík szakasz volt. A kísérleti volta miatt maradt a főképernyőn, inkább a beállítások menüben lenne helye.

2.) A Gauss-szűrt magasságadatokkal kijavított GPX fájlt lehet elmenteni a floppy ikonra kattintva, a fényképező ikonra kattintva a grafikon képét mentheted el. A vertikális szűrő magasságadatait nincs értelme elmenteni, az csak egy tájékoztató grafikon, hogy a program mely pontok között számol emelkedéssel illetve lejtéssel (nem követi a terep alakját, mindig ferde egyenes szakaszokból áll), hogy ennek megfelelően módosíthasd a szűrést ízlés szerint, mert pl. a látvány alapján neked úgy tűnik, hogy minden kis döccenőt valós emelkedésnek számít a program és durvább szűrést akarsz vagy fordítva.
[előzmény: (64638) adalbert1977, 2012.09.13 01:42:31]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.09.13 01:42:31 (64638)
Gratulálok a program(jaid)hoz! Szépen kisimítja a magasság váltakozását. (Az is nagyon jó ötlet, hogy konkrétan megnevezve kéri az ASTER kockát. Nem kell a felhasználó keresgéljen.) Lenne két kérdésem az SRTM_HUN_20120217beta-val kapcsolatosan:
1) A "Lejtő %" mit jelent/csinál?
2) A vertikális szűrő által generált pályát le lehet menteni gpx-be, vagy kizárólag a diagramnak/képnek szól?
[előzmény: (64637) jekaeff, 2012.09.13 01:18:50]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2012.09.13 01:18:50 (64637)
Az Access violation másik leggyakoribb oka, hogy egyes "államnevű" GPS-ek "hanyag" GPX formátumot rögzítenek: nincs az általuk gyártott GPX fájlban soremelés, egyetlen végtelen hosszú sorba pakolják a rögzített információkat. Ezt pedig az én programom nem igazán kedveli. Van rá legalább két ötletem, hogy ez ellen mit lehetne tenni, de mivel két módszer is létezik a megoldásra, ez jó ürügy arra, hogy húzzam-halasszam a megvalósítást.

Ideiglenes megoldás: a macerás GPX fájl megnyitása Mapsource-ban, majd a Mapsource-ban ismételten mentés GPX fájlként. A Mapsource ugyanis már a "szép" GPX formátumban ment, amit az én programom is szeret.

Windows 7 alatt probléma még, hogy a feliratok belógnak a szövegdobozokba a beállítások menüben, majd egyszer azt is megoldom.
[előzmény: (64632) adalbert1977, 2012.09.12 15:01:18]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.09.12 15:01:18 (64632)
Igazad van! Nem csak DEM-hez igazít. Sokáig nem tudtam kipróbálni. Egyetlen GPX fájlt sem akart megnyitni. Sem a régi verzió sem az újabb, béta. Sokféle GPX-szel próbálkoztam (különféle forrásokból). Mindegyik esetében azt írtaa ki, hogy "Access violation!", és kész. Elkönyveltem, hogy az adott honlap leírása alapján DEM adatokat olvas be és kész. Aztán eszembe jutott, hogy XP-s kompatibilitási módban indítsam W7 alatt. Így már működik, és látom, hogy mást is tud :) . Köszi a javaslatot.
[előzmény: (64631) gusty, 2012.09.12 14:23:13]

gustyhozzászólásai | válasz erre | 2012.09.12 14:23:13 (64631)
Megnézted mit tud a program amit ajánlottam?
[előzmény: (64629) adalbert1977, 2012.09.12 14:03:24]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.09.12 14:03:24 (64629)
gusty. Nem olyanra gondoltam. Ezek a radaros magasságtérképek (SRTM, DEM stb.) pontatlanok. Főleg az európai(!) területek tekintetében. Sík, kevéssé tagolt terepen még elmennek, de erősen tagolt hegyvidéken jócskán mellélőnek. A Google Maps/Earth magasságtérképe is ugyanilyen vacak. Klasszikus példa: http://goo.gl/maps/LmOgw . Itt a Fehér-völgy látszik a Bucsedzs hegységből. Vajmi kevés köze van a valósághoz. Először is a völgy medre jócskán elcsúszik. Másfelől pedig köszönő viszonyban nincs a valósággal a meder emelkedése. Az erdőhatár fölött (kb. 1600 m fölött) hirtelen meredeken magasra ugrik, majd utána ereszkedik, mintha ott valami dolina lenne. A helyszínen szó nincs ilyesmiről. A pontatlanság óriási. Tehát ezek a radaros magasságtérképek tagolt helyen rendkívül gyengék. Márpedig épphogy itt a legfontosabb a magasságmérés. Olyan program kellene, amely: a) simítja a GPS magasságzaját, hullámvasútját; b) megengedi, hogy helyenként belenyúljak, és húzzak az ábrán le vagy fel egy adott régióra. Nem találtam ilyen programot. Pl. az Active GPX Route Player "smooth" funkciója eléggé triviális.
[előzmény: (64625) gusty, 2012.09.12 00:20:57]

gustyhozzászólásai | válasz erre | 2012.09.12 00:20:57 (64625)
Szerintem inkább ez kell neki: Jekaeff féle SRTM progi
[előzmény: (64624) Old Fairy, 2012.09.11 23:42:38]

Old Fairyhozzászólásai | válasz erre | 2012.09.11 23:42:38 (64624)
Ilyesmire gondolsz? (Kis német nyelvtudás előny...)
[előzmény: (64623) adalbert1977, 2012.09.11 23:29:25]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.09.11 23:29:25 (64623)
[…] Olyan szoftver kellene, amely valamely DEM-térkép adatai nélkül, saját algoritmusok alapján simítja a nyomvonalak magasságábráit, tehát maga a program szűri a "zajt". (Több DEM térképet is kipróbáltam, de azt tapasztaltam, hogy elég pontatlanok, legalábbis a mi európai térségünkben.)
[előzmény: (64622) adalbert1977, 2012.09.11 23:24:32]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.09.11 23:24:32 (64622)
Nos, jelentem, hogy megvettem a GSP vevőt. Az eTrex 20-ra esett a választásom. Ez a legelső ilyen cuccom, de azért leírom a tapasztalataimat:
1) Nem is olyan vészesen lassú. Gyalogútra teljesen megfelelő. A raszteres térképeket is elviselhetően tekeri, főleg, ha JNX formátumban használom (firmware-hack-el meg lehet oldani). A részletekben gazdag, DEM-réteget tartalmazó vektoros térképeknél nem sokkal lassabb a JNX. A POI-keresés, nos, az nagyon lassú.
2) Meglepően kicsi. Ideális hátizsákos túrára.
3) A gombjai kényelmetlenek, és nem tűnnek valami tartósnak.
4) Jól használható háttérmegvilágítás nélkül is. Jobb, mint ahogy azt vártam.
5) Nagyon örülök a GLONASS-nak. Úgy tűnik, valós haszna van árnyékolt helyeken! Ez volt a döntő szempont, amely az új eTrex melletti döntésre sarkalt.
5) Ugye, ebben az olcsobb modellben nincs elektromágneses iránytű és barometrikus magasságmérő.
a) A GPS-jel változásaira alapozó iránytűje kint, a szabadban, ahol jó a jel, nagyon fürge. Egy-kettőre beáll a helyes irányba.
b) A GPS-mérésre hagyatkozó magasságmérése azonban rendkívül "zajos". Tele van a nyomvonal le-fel ugrásokkal. Ez azért rossz, mert annak ellenére, hogy elég jól (átlagosan 10-20-30-40 m-es hibával) mutatja a magasságot, a sok közbeékelődő "hullámvasút" miatt hatalmasat hazudik az összesített megmászott magasságról. Tehát elég jó egy adott hely magasságának a megsaccolására, de nem alkalmas annak felmérésére, hogy össz-vissz mennyit emelkedtünk.
KÉRDÉS: Tudnátok ajánlani valami SZOFTVERT, amely intelligens algoritmusokkal valahogy kiszűri ezt a "ZAJT" a lementett nyomvonalban?
[előzmény: (64489) adalbert1977, 2012.08.31 15:11:26]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.31 15:11:26 (64489)
Kedves fórumozók, szégyellem magam, hogy ismét előbicegek a régi témámmal. Jelentem, hogy a GPS-vevő készülék választásának folyamata az utolsó körre szűkült, tehát a végén járok, és remélem, hogy nem zaklatlak vele többet. Szóval emiatt és főleg emiatt az eTrex 20/30-ra esik a választásom, minden hátránya (pl. lassúsága) ellenére. Döntésemben az a remény is munkál, hogy a firmware tökéletesedni fog, és egyre inkább előjön a kettős gps-glonass-vevés előnye. Namármost elég sok olyan véleményt olvastam a net-en az eTrex 30-ról, hogy elég rosszul működik az elektromos iránytűje: rosszabbul, mint a Dakota 20-on, az Oregon 450-en vagy a GPSMAP 62s-en. Ez alatt azt értem, hogy gyakran, nagyon gyakran kell kalibrálni. Ha valakinek van eTrex 30-a, leírhatná tehát, hogy miként működik az eTrex 30 elektromos iránytűje, milyen gyakran kell kalibrálni, egyáltalán hogyan viselkedik. (Olyan véleménnyel is találkoztam, hogy nyakban lógatva nagyon hamar elvész a pontossága, de kerékpárra helyezve sokáig kitart. Én hátizsákon vagy hátizsákban vinném, de erről nem mondott az illető véleményt.) Ha megosztjátok a tapasztalataitokat, akkor ezzel nemcsak nékem adtok információt, de mindazoknak is, akik az eTrex 20 és 30 között választanak.
[előzmény: (64363) adalbert1977, 2012.08.22 23:10:07]

adalbert1977hozzászólásai | válasz erre | 2012.08.22 23:10:07 (64363)
Sziasztok! Kérlek szépen segítsetek eligazodni, mit lenne érdemes vásárolnom. Egyszer már írtam erről ide, de azóta se döntöttem. Még soha nem vol GPSr készülékem!
- Célok, szempontok:
1) Gyalogtúrára, hegymászásra kell. Főleg ősszel és télen viszonylag "magasabb" hegyekben (+2000 m). A hideget is jól kell bírja. Szokásom karácsony és újév között erdőhatár fölött sátorozni, akár alpesi gerinceken is.
2) Kedvenc utaim a 6-11 napos utak, amikor egész végig fent vagyok, amolyan hátizsákos vándortúrán. tehát 6-11 napig nincs semmilyen lehetőség elemek vásárlására és az AA-s akkumulátorok feltöltésére, fent a havas-sziklás hegyekben.
=====>
- Amikkel szemezgetek: eTrex 20 vagy 30, illetve Dakota 10 vagy 20, de a GPSMAP 62 sincs teljesen kizárva, bár túl drágának tűnik így első látásra. Az Oregon-tól tartok, nehogy gyorsan zabálja az áramot.
- Egyébb kérdések:
A) Igaz-e, hogy az eTrex 20/30 rettentően lassú a térképek lapozásánál és nagyításánál? A vektoros térlépeknél is idegölően lassú, vagy inkább csak a raszteres (pixeles) "custom map" esetében?
B) Ezek a raszteres térképek és légifotók valóban hasznosak-e a terepen, vagyis látszanak a külső fényben?
C) A Dakota 10/20 lényegesen gyorsabb-e az eTrex-nél?
D) Az eTrex-ek esetében a GLONASS-holdak használata nyújt-e valós, kézzelfogható plusz segítséget sűrű erdőben és mély szakadékvölgyekben ("kanyonokban"), vagy inkább csak jól mutat a papíron, de igazából ugyanúgy teljesít, mint egy Dakota?
E) Végül megéri-e a drágábbik változatokat venni a non-stop működő, de időnként kalibrálandó "elektromos iránytű" miatt? Mekkorát kell mozogni, hogy az olcsóbb változatok tisztán GPS-"iránytűje" beálljon a helyes irányba? Tudni kell, hogy amikor télen megyek, és kemény munkával tapossuk a nyomokat a süppedő havon, olyankor nem mindig egyszerű feladat gyorsan elmozdulni nagyobb távolságon a havon.
Előre is köszönöm, ha válaszoltok.


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók