turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

Medveshozzászólásai | válasz erre | 2018.04.22 11:16:57 (72679)
Láttam a napokban hogy már nem csak kis táblákon, hanem tereptárgyakra festve is vannak zöld sáv jelzések a Mária-hegy környékén.
http://www.forum.index.hu/Article/viewArticle?a=147606752&t=9202279

A jelzés a tuhun rendben van, gondolom neked köszönhetően. Már régebben mondtam hogy ez a nyomvonal jobb lenne a zöldnek, gondolom hogy most már az épülő elkerülő miatt is ez lett indokolt.

[előzmény: (72674) cseremoha, 2018.04.13 13:05:01]

cseremohahozzászólásai | válasz erre | 2018.04.13 13:05:01 (72674)
"de az engedélyeknél általában nem vizsgálják, hogy milyen jelzésű turistaútra adnak engedélyt" -- ennek ellenére a kérelemben és a megállapodásban is érdemes rögzíteni a jelzett út részletes nyomvonalát, a jelzés módját és az alkalmazni kívánt jelzésképet, jelzésképeket.

"kék csapat útvonalát annyiban módosítja" -- Egyeztetés, megállapodás hiányában mások jelzéseihez nem nyúlunk! Amennyiben valaki más jelzett úttal azonos nyomvonalra akar saját jelzést elhelyezni, vagy egy meglévő jelzés nyomvonalát szeretné megváltoztatni, akkor meg kell próbálnia felvenni a kapcsolatot az eredeti jelzés készítőivel egyeztetés, megállapodás céljából. (... és ezen a ponton lehetne nagy hasznát venni egy mindenki számára elérhető, hozzáférhető turistaút-nyilvántartásnak.)

Természetesen mindez feltételezi azt, hogy a turistautaknak nem csak létrehozói, hanem kezelői, fenntartói is vannak.

A fent leírtak ellenében azonban már magam is végeztem gerilla jelzésfelújítást, ahol a nyomvonal és a jelzéskép is maradt, csak a minőség lett vállalhatóbb.
[előzmény: (72673) olahtamas, 2018.04.13 11:42:28]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2018.04.13 11:42:28 (72673)
Természetesen ez csak egy sarkított példa volt, de az engedélyeknél általában nem vizsgálják, hogy milyen jelzésű turistaútra adnak engedélyt.
Szóval ha másodiknak a piros csapat mondjuk 2 év múlva kér engedélyt, és a kék csapat útvonalát annyiban módosítja, hogy másik kocsma előtt halad el, mert az a kocsmáros arra kérte?...
Vagy csak simán olyan jelzést fest fel, ami bezavar a másik rendszerébe?...
[előzmény: (72672) cseremoha, 2018.04.13 09:12:46]

cseremohahozzászólásai | válasz erre | 2018.04.13 09:12:46 (72672)
Az általad említett eset - számomra - egyértelműen a rongálás kategóriájába tartozik, és itt nem békéltető testületre van szükség, hanem jogi eljárásra és kártérítésre.

Amikor a kék csapat felfest pirossal egy utat, akkor előtte beszerzi a szükséges engedélyeket, megállapodik a tulajdonossal/kezelővel és valószínűleg egy vagy több okirat is van a kezében, amellyel bizonyítani tudja, hogy az általa felfestett jelzés jogszerűen lett létesítve.

Az utánuk érkező piros csapatnak természetesen jogában áll végigfuttatni a saját engedélyezési eljárását, és ha az sikeres, akkor a maga jelzéseit is felfestheti - természetesen a másik engedélyes jelzés megrongálása nélkül.

Megemlíthető még, hogy a pályázati pénzekből létesített utak esetében általában van átvételi eljárás valamilyen jegyzőkönyvvel/okirattal, és ugye van a fenntartási kötelezettség is, amely konkrét anyagi kiadást feltételez a megsemmisült/megrongált útvonal újrafestése/pótlása esetén.
[előzmény: (72671) olahtamas, 2018.04.12 16:45:12]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2018.04.12 16:45:12 (72671)
Ha hivatal nem is, de valamiféle békéltető testület szerűség csak kellene azokra az esetekre, amikor a kék csapat felfest pirossal egy utat, majd 1 hónap múlva meg a piros csapat ugyan azt átfesti kékre és ez így megy addig, míg valamelyik meg nem unja...
[előzmény: (72668) cseremoha, 2018.04.12 14:33:34]

cseremohahozzászólásai | válasz erre | 2018.04.12 14:33:34 (72668)
"Ebből jelzésekre még terv szinten sem futott!" -- Sajnos ilyen fejlesztésekre sok-sok példát fel lehet mutatni.

"Helyes lehet az az elképzelés, hogy az ilyen utak egy külön rétegre kerüljenek akinek kell ott nézegetheti." -- Számomra csak az a kérdés, hogy ezen elképzelés megvalósulása után mennyivel lesz körülményesebb azon felhasználók helyzete, akik olyan helyre szeretnének túrát tervezni, ahol több rendszer (turistautak, zarándokutak, tematikus utak, tanösvények) közösen adják meg a rendelkezésre álló útvonalhálózatot? Tehát lesz e lehetőség rá, hogy a túrára készülve otthon, vagy magán a túrán, a terepen a felhasználó úgy tudjon útvonalat kijelölni, tervezni, hogy az egyes rendszerek között az átjárás biztosított legyen.
[előzmény: (72666) Hev, 2018.04.12 13:48:47]

Hevhozzászólásai | válasz erre | 2018.04.12 13:48:47 (72666)
A probléma eredendően az volt, hogy a nem turista jelzéssel jelölt utakat jelezzük vagy sem. Sajnos a turistautakhu a speciális jelzés ikonnal nem tudja követni az életben jelentkező igényeket. Helyes lehet az az elképzelés, hogy az ilyen utak egy külön rétegre kerüljenek akinek kell ott nézegetheti. (pld. zarándok utak) Az alföldi Szent Márton Zarándokút hátterét nem ismerem így megkövetlek azért ha a negatív minősítés nem helytálló.

Aztán elmászott a beszélgetés más irányba. Ha valakit érdekel akkor pld. itt egy nagyon érdekes példa a zarándokutakra való hivatkozással történő fejlesztésekre, Igal 615 milliót kapott. Ebből jelzésekre még terv szinten sem futott!

http://igal.hu/szentmartonutvonal/kezdolap.html

A projekt eredményeképpen településünk a meglévő fürdő mellett, a vallási, történelmi hagyományaiból építkezve kíván európai színvonalú zarándok-hellyé válni, a tours-i püspök emlékét őrző Szent Márton Útja (Via Sancti Martini) állomásaként.

[előzmény: (72665) cseremoha, 2018.04.12 13:21:30]

cseremohahozzászólásai | válasz erre | 2018.04.12 13:21:30 (72665)
Miért olyan nehéz elfogadni, hogy vannak akik szeretnek az Alföldön túrázni, és nem azért mert szellemileg visszamaradottak lennének, hanem ezért mert az Alföldön is rengeteg szép és érdekes hely vár felfedezésre.

"nincsen szükség ennyi turistaút-jelzésre, sokszor ugyanazon az útvonalon 5 meglévő jelzés fölé egy hatodik kriksz-krakszra?" -- Aki azt odatette valószínűleg úgy gondolta, hogy igenis szükség van rá. Ezzel semmi probléma nincs, az idő majd eldönti, hogy a hat kriksz-kraksz közül végül melyik marad meg.
Mindemellett továbbra sem szeretném, ha valamiféle hivatal dönthetne az érintettek felett arról, hogy ki, hol, milyen jelzett utat létesíthet

Amennyiben zavar az "5 meglévő jelzés fölé egy hatodik kriksz-kraksz", akkor ajánlom neked az alföldi túrákat, mert itt sokkal letisztultabbak a jelzett utak. ;-)

"...tipikus pénz lenyúló mellék útvonal, amiből sajnos még több is van..." -- Sajnos sok ilyen is van, de ennek ellenére nem kellene minden új útvonalat látatlanban felcímkézni ezzel a negatív megjegyzéssel.
[előzmény: (72653) Medves, 2018.04.11 17:29:47]

Medveshozzászólásai | válasz erre | 2018.04.11 17:29:47 (72653)
Miért olyan nehéz elfogadni hogy nincsen szükség ennyi turistaút-jelzésre, sokszor ugyanazon az útvonalon 5 meglévő jelzés fölé egy hatodik kriksz-krakszra?

És olyan útvonalakon is feleslegesek ahol maximum a kombájnok járnak, gyalog meg csupán azok akik felfestették. Ebből a szempontból teljesen irreleváns hogy mennyi jelzés volt 30 éve az Alföldön.

nem tudom mire gondoltál, én HEV ezen gondolatával értek egyet, mert nagyon sok jelzés születésének ez az igazi oka:

"...tipikus pénz lenyúló mellék útvonal, amiből sajnos még több is van..."

Aztán ezek 10 év múlva már szinte alig látszanak, eltűnnek, stb, ezért meggondolandó hogy érdemes-e annyira erőlködni velük.
Sok-sok példa bizonyítja.

Tulajdonképpen ezért jogos az eredeti felvetés, miszerint lassan-lassan érdemes szétválasztani a kategóriákat.

[előzmény: (72652) cseremoha, 2018.04.11 16:29:07]

cseremohahozzászólásai | válasz erre | 2018.04.11 16:29:07 (72652)
"Az "StM" feliratot mint turista jelzést nem sorolnám a jól érthető kategóriába." -- Tehát, ha az egyszeri Jánosbácsi megkérdezi, hogy ott a fán az micsoda, és te elmondod neki, hogy az a Szent Márton (zarándok)út jelzése, akkor rögtön megérti, hogy miért így van jelezve.

"itt, az Alföldön kíváncsi lennék mennyi értelme van az egyre több turistajelzésnek" -- Te tudod mennyi turistajelzés volt itt a 80-as években?

Amúgy már én is kíváncsian várom a leendő "Turistaügyi Hivatal" felállítását, ahol majd a szakavatott hivatalnokok eldöntik, hogy ki, hova, milyen turistautat létesíthet. ;-)
[előzmény: (72651) Medves, 2018.04.11 15:22:30]

Medveshozzászólásai | válasz erre | 2018.04.11 15:22:30 (72651)
Az "StM" feliratot mint turista jelzést nem sorolnám a jól érthető kategóriába. Esetleg annak aki amúgy is tudja miről van szó, de aki nem...
Mikor először láttam Zengővárkony közelében fogalmam sem volt mi ez, és a jelzés ebben egyáltalán nem segít. Itthon néztem utána.

Ha turistajelzések festése esetében már csak az az érv marad a "miért ne?" mellett hogy a jogszabály nem tiltja, az régen rossz.
A józan ész is sokat segíthet. Mind a jelzések megválasztásában, mind abban hogy egyáltalán hol érdemes festeni. Például itt, az Alföldön kíváncsi lennék mennyi értelme van az egyre több turistajelzésnek, zarándokútnak.
Azt nem gondolom hogy a kutyát nem érdekli, de ha az említett 500 millát vesszük alapul akkor lehet hogy 5 milla jut majd teljesítőnként? Szerintem nem túloztam.

Attól tartok HEV-nek igaza van a dolog lényegét illetőleg.
[előzmény: (72649) cseremoha, 2018.04.11 12:08:24]

cseremohahozzászólásai | válasz erre | 2018.04.11 12:08:24 (72649)
A jelzett zarándokutak megjelenése a régiónkban viszonylag újkeletű. Nincsenek tradíciók, nincs beágyazottság. Emiatt szükséges a reklám, a saját brand megjelenítése. Tehát a zarándokutak saját jelzésképei nem csak az útvonalkövetést biztosítják, hanem magát a zarándokutat is reklámozzák, megkülönböztetik azt más jelzett utaktól. Egy "StM" jelzés (Szent Márton (zarándok)út), egy "M" jelzés (Mária út) mindenféle elvont magyarázat nélkül is "olvashatóbb", megérthetőbb a nem turisták számára, mint egy számunkra megszokott hagyományos turistajelzés.

Talán érdemes lenne azon is elgondolkozni, hogy az MTSZ miért akarta, miért akarja kisajátítani a hagyományos turistajelzések használatának jogát? Valaki felfest egy turistautat és máris "kalózjelzés"-t kiáltanak sokan, holott semmiféle jogszabály nem mondja ki a turistajelzések használatának kizárólagosságát valamely szervezett részére.
[előzmény: (72647) Hev, 2018.04.11 11:17:03]

Hevhozzászólásai | válasz erre | 2018.04.11 11:17:03 (72647)
Nem vitatom, de ha már a hivatalos turista szervezetek bevonásra kerültek akkor talán praktikusabb lett volna ott is hivatalos turista jelzést használni, mint Vas megye esetében.
A neve náluk latinul Via Sancti Martini magyarul Szent Márton Út, tehát a nevek eltérnek!
A Szombathelyről induló utakat ennek értelmében kellene elnevezni.
[előzmény: (72646) cseremoha, 2018.04.11 10:12:43]

cseremohahozzászólásai | válasz erre | 2018.04.11 10:12:43 (72646)
Sehol nem olvastam arról, hogy bármelyik szervezetnek kizárólagos joga lenne a "Szent Márton Zarándokút" megnevezés használatára. Így ne vitassuk el egyik szervezettől sem a névhasználatot és a "hivatalosságot". Már csak azért sem, mert ők sem teszik.

"egy tipikus pénz lenyúló mellék útvonal" -- lehet, nem tudom, de a hivatalos turista szervezetek bevonásával realizálódott. Természetesen az idő sok mindenre választ fog adni, de a megnyitáskor tisztességesen fel volt festve. Több hónappal a hivatalos megnyitó előtt jártam be, és akkor még a jelzéseken kívül más infrastruktúrával nem találkoztam.
[előzmény: (72645) Hev, 2018.04.11 09:11:39]

Hevhozzászólásai | válasz erre | 2018.04.11 09:11:39 (72645)
Természetesen igazad van, az Alföldön ilyen jelzés van. Alapvetően az a gond, hogy némi név azonosság mellett annak semmi köze nincsen a hivatalos Szent Márton Zarándokúthoz, aminek Magyar központja Szombathely.

Ez egy tipikus pénz lenyúló mellék útvonal, amiből sajnos még több is van. Sok helyen drága tájékoztató táblákkal de felfestett jelzés nélkül.

Elég csak a két dolog honlapjának címét összehasonlítani, ami itt szerepel az a hivatalos, a többi csak ....

http://www.viasanctimartini.eu/hu

http://kunszentmarton.hu/node/748


A Pécs felé vezető ág jelenleg csak tervezési fázisban van.
[előzmény: (72643) cseremoha, 2018.04.11 08:41:55]

cseremohahozzászólásai | válasz erre | 2018.04.11 08:41:55 (72643)
"Nem az juttat bajba minket, amit nem tudunk, hanem az, hogy amit tudunk, az nincs úgy." (Yogi Berra)

"A Szent Márton Zarándokút magyarországi szakaszainak jelzése szabályos sárga sáv turista jelzés illetve egy alternatív szakaszon s+." ...valamint, legalább 116 km hosszban Piros StM jelzés.

Nem szívesen teszem, de idéznék saját magamtól is: "a jó turistatérkép záloga a terepi jelenlét, és ez nem pótolható semmiféle modern technikával vagy technológiával"
[előzmény: (72641) Hev, 2018.04.10 22:09:49]

Hevhozzászólásai | válasz erre | 2018.04.10 22:09:49 (72641)
A Szent Márton Zarándokút magyarországi szakaszainak jelzése szabályos sárga sáv turista jelzés illetve egy alternatív szakaszon s+.

http://www.viasanctimartini.eu/gyalogos-utak

Szerintem a turistautak.hu tartalmazza a teljes zarándokutat és a Turamozgalom= paraméterben ahogy illik be is van írva. (szakadásra nyilván ellenőrizni kellene)

https://photos.app.goo.gl/LKxgDNxvC3JYqCy93

[előzmény: (72636) Old Eye, 2018.04.10 15:52:57]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2018.04.10 15:52:57 (72636)
Sziasztok!
Már Húsvét előtt elutaztam, nemrég jöttem haza.
Látom, figyelemmel kísértem, több téma futott ezen a fórumon.
Több ponton összekapcsolódnak, egyszerre válaszolok rájuk.

Medves
Mindig úgy tekintek rád, mint egy profi túrázóra, ki szükséges rossznak tekinti a turistaútjelzéseket, simán eligazodsz a terepen nélkülük.
Nem vagy igazán tudatában annak, a turisták java része igényli, fogja valaki kezüket, mondja meg nekik, merre menjenek. Ez igaz a tematikus útvonalakra is.
Az Országos Kékkörön kívül az emlegetett Mária Út, a Magyar Zarándokút, a Szent Jakab Vándorút mögött évek során komoly apparátus állt fel, jelzéseiket, pecsételőhelyeiket karban tartják, [zarándok]szállásokat, vezetett túrákat szerveznek rájuk.
A Szent Erzsébet Út egy részén jártam, jók a tapasztalataim, tervbe vettem a hazai szakasz teljes felmérését.
A Szent Márton Útról meg a többiről nem tudok semmit, nincs rálátásom, sose került elém. Ha valaki ismeri, szárnyai alá vehetné.
Régebben voltak itt a tuhun lelkes kollégák, kik kapcsolatot tartottak a jelzett utak fenntartóival, aktualizálták térképadatbázisunka (OKT, DDK, Mária Út, MZ). Elmentek vagy visszavonultak.

Szerencsére folyamatosan érkeznek értesítések a jelzett utak változásairól, vagyunk még annyian, kisebb-nagyobb késéssel tudjuk aktualizálni a térképadatbázisunkat.

Van egy processzünk, mellyel útvonalakká tudja összefűzni az eltárolt útszakaszainkat valamely választott paraméterük alapján.
Közvetlenül az adatbázist használja.
Az eljárást Güszi és alnibell profi szinten alkalmazzák munkáikban, az eredmény a raszteresen egyből meg is jeleníttethető.
Ugyanez a processz készíti a tematikus útjaink itinereit ( https://www.turistautak.hu/tours.php )
Egyben a raszteres útvonatervezőjének a motorja is ( https://www.turistautak.hu/geojaunt.php ).
Elég megadni az útvonal kezdőpontját (esetleg végpontját is), beállítani a figyelembe veendő paramétereket ) pl csak 'K' sáv, ezzel a túrázó saját maga szabdalhatja fel az OKT útvonalát, ott lép be és ki, ahol akar.
Még sok munka van hátra az útvonatervező processzen, pl égető szükség van 'toronyiránt' úttípus bevezetésére, mert még mindig csak a vonalak végpontjai között tervez.

Güszi
Jól oldottad meg a pécsi 'KS' esetet. A 'K*' jelzés használata elégséges. Ha majd tömegek vonulnak a kék-sárga jelzéseken, ráér akkor pontosítani a térképeinket.

alnibell
A BRYGO projektben egy gondot látok:
A katalogizált útvonalak felülvizsgált, ellenőrzött szakaszai archiválva érhetők el.
Többször mondtam, nemcsak felesleges, értelmetlen is. Akinek kell, annak a legfrissebb állapot kell, nem a hetekkel, hónapokkal előbb rögzített nyomvonal.
Ígéretet tettem, a nagyközönségnek elérhetővé fogom tenni a feldolgozott katalogizált turistautak mindig pillanatra kész nyomvonalait, pl OKT-hoz hasonlón. Kapacitásomon múlik, mikorra tudom megcsinálni.

Kokó
Az utóbbi hetekben többször keresett meg főleg a törölt, tervezett, új típusú (pl 'Z') turistaútjelzésekkel kapcsolatban, egyben több anomáliára hívta fel figyelmem a raszteres térképén. Köszönöm. Elgondolkoztam.


Megérett az idő a raszteres, mint térkép újragondolására.
Jelenleg a turistautak.hu térképére egységes barna színnel be vannak égetve a jelzett turistautak.

Elképzelésem a következő:

Alapból a turistautak.hu térképe csak felületeket, vonalakat és POI-kat fog tartalmazni, ez lesz az alaptérkép.

Külön rétegre kerülnek a jelzett turistautak.
Alapból együtt jelenik meg az alaptérképpel, aki akarja, kikapcsolhatja és be is kapcsolhatja az OSM, a Google map/műhold stb térképeken.

A jelzett turistaút vonala, ha csak egy jelzés van rajta, felveszi annak színét (kék, piros, sárga, zöld, viola), ha több és eltérő színű jelzés fut u.a. szakaszon, marad az eddigi barna.

Az egy évnél régebben töröltre állított turistaútjelzések nem jelennek meg. Egyetérthetünk abban, ennyi idő után feleslegesek.

A tervezett turistaútjelzések külön rétegen jelennek meg, a természetjárókat csak zavarják, ezekre csak a jelzésfestőknek van szükségük, bekapcsolják maguknak.

(A tematikus útvonalaink (BK, OKT, BRYGO stb), tuhun vagy saját gépünkön eltárolt nyomvonalaink már külön rétegen jelennek meg.)

Vélemény?


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók