Lezárult az első XAiOX Marathon (Nemerix) tesztnap. Az eddigi tapasztalatok:
- Csomagolás teljesen korrekt, a vevő mellett találjuk a CD-t, csúszásgátló "szőnyeget" kocsiba, USB-s töltőt és szivargyújtós töltőt, amibe az USB-s kábelt kell dugni, tehát bármilyen USB-ről tölthető cuccot rá lehet így dugni a szivargyújtóra. Ja, és egy Duracell AA elem is jár hozzá.
- Csomagolást kibontva természetesen azonnal kiesik a vevő a földre, aminek következtében a kapcsoló kiesik a helyéről. Simán vissza kell pattintani a helyére. Azóta mégegyszer leejtettem, akkor is kiugrott a kapcsoló, erre érdemes vigyázni. A többi illesztés rendben, az akksifedél se nem túl kemény, se nem túl laza. Három LED van, mindegyik csak éppen pislákol, napsütésben esélytelen bármit is leolvasni róluk, de ennek én mondjuk örülök, mert az korábbi vevőmön az élénken villogó piros LED miatt többször terroristának vagy droidnak néztek a távolsági buszokon. Na meg igazából azt a PDA kijelzőjéről is látom, hogy pl. van-e GPS vétel. Egyedül a Low Battery LED-et tartom értelmes dolognak.
- Első bekapcsolás. Minden oké, Russával gyorsan összebarátkoznak, várjuk a műholdakat. Tegnap estétől ma délutánig kb. 8-szor volt lehetőségem tesztelni a hidegindítást. Az ablakom mellett kb. 1:00 és 1:45 közötti idő szükséges neki, álló helyzetben szabadtérben kb. 0:40-1:00, tehát nagyjából a korábbi SiRF III-asommal azonos idő alatt találja meg a holdakat. Mozgás (gyaloglás) közben indítva kb. 1:30-2:20 kell neki ugyanehhez a művelethez, ez is kb. egyezik a korábbi történettel. Kabátzsebben, mozgás közben 2:00-3:00 alatt tér magához.
- "Kabátzsebben, buszra szállva" című teszt: a SiRF III-hoz hasonlóan így is veszi az adást, a vételi minőség változó. Előfordult, hogy 11 műhold jelével dolgozva 0.8-as HDOP értéket produkált, de átlagban 4-7 műholdat használ, 1.6 és 4.4 közötti HDOP értékek mellett. Ez is kb. a SiRF III vevőm képességeivel egyezik, azzal a különbséggel, hogy a Marathon egyszer bejelentette, hogy márpedig ő elvesztette a jelet, és egy 290-es HDOP érték (!) után nem volt vétel pár másodpercig (házak között).
- Eddig kb. azt írtam, hogy a Nemerix chip hozza a SiRF III teljesítményét. Hát az újrarátalálás szempontjából ezt nem mondhatom el. Míg a SiRF III-as GlobalSat 5-10 perc kikapcsolt állapot után is 3-5 másodperc alatt rátalált a műholdakra, addig a Marathon a jelek szerint gyorsabban "elfelejti" a műholdállást, és újból ki kell várni közel hidegindítási időt, annak ellenére, hogy a cég szerint pont veri a SiRF III-as vevőket (minimális melegindítási idő). Persze lehet, hogy rossz műholdjárással volt ma dolgom (tényleg magpet: nem tudod véletlenül, hogy hol lehet 24 órás fix műholdállást kapni? jó számla nélkül is... :), de érzésem szerint a nemerixes XAiOX Marathon ebben elmarad a korábbi SiRF III-as GlobalSatomtól.
- "Keskeny utcában, magas házak között" című teszt: ma volt szerencsém sokat mászkálni a városban, így ezt is tudtam vizsgálni. Főleg kabátzsebben és kézben vittem a vevőt, a tapasztalatom az, hogy viszonylag jól bírta még zsebben is, egy utcában dobott csak hátast, és az utca végéig nem is akart magára találni. A HDOP értékeket és a felhasznált műholdak számát nézegetve (bár a korrekt összehasonlításhoz kellett volna vele egyidőben egy SiRF III-as vevőt is nézni) nekem az jött le, hogy a Nemerix kicsit gyengébb a SiRF III-nál. Hogy pontosan mennyivel, ahhoz többször kellene megtennem azokat a távokat, amiket a SiRF III-mal már ezerszer megtettem, mert ugye az is lehet, hogy a műholdjárás volt ma más. Elsőre ettől függetlenül az az érzésem, hogy statikus körülmények között nem nagyon van különbség a két chip között, a hirtelen változó vételi körülmények között (pl. panelek közé, boltív alá ér az ember stb.) viszont a SiRF III erősebbnek tűnt.
- Static Navigation vagy sem? A nemerixes XAiOX Marathonban gyárilag nincs beépítve a Static Navigation-höz hasonló szűrő, ezért megálláskor kicsit imbolyog a track. Furcsa, de a SiRF III-mal szemben (kikapcsolt SN) nem hurkokat csinál, hanem a korábbi haladási iránnyal kb. 45-85 fokos szöget bezárva araszol tovább, de kisebb mértékben, mint a SiRF III SN nélkül. Azért egyszer-kétszer a Marathon is csinált hurkot. Járműves trackeléskor valószínűleg hiányozni fog a kapcsolgatható Static Navigation, majd körbenézek a neten, milyen bütykölési lehetőségek vannak Nemerixhez.
- Áramforrás. Jelenleg a tartozék Duracellel hajtom a vevőt, de kipróbáltam egy feltöltött Duracell 2500 mAh-s NiMH akksival is, azzal is ment. Majd hamarosan kipróbálom kevésbé töltött, gaggyer akksival is, akkor majd több dolog is kiderül.
Nagyjából itt tartok most, ez volt az első nap. Kipróbálnám terepen is, de sajnos térdfájdalmaim ezt nem engedik meg. Amint alkalmam nyílik rá, erdőben is bevetem a kis feketeséget, és majd regélek az ott látottakról. |